Subscribe:

Labels

Monday, July 30, 2012

Warkah buat pejuang

Salam Ramadhan ke-10, penuh kesyahduan , fasa pertama berlalu sudah , kini tiba fasa kedua , iaitu fasa Maghfirah, yakni fasa keampunan.

"Dan hendaklah diantara kamu ada segolongan orang yang  menyeru kepada kebaikan , menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." (Ali-Imran : 103) 

Wahai pejuang agama sekalian , 

Kamu adalah manusia , yang mana Allah pilih untuk melakukan kerja-kerja menegakkan kalimah Allah dimuka bumi ini. Kamu merupakan tapisan Allah , berbahagialah atas pilihan ini. Kadangkala , sebagai seorang pejuang , langkah kamu seakan terhenti. Ujian dan dugaan silih berganti , menemani hidup kamu dari sehari ke sehari. Kamu berasa ingin rebah , mungkin lebih teruk adakalanya kamu rasa ingin berhenti.

Wahai pejuang agama ,

Sekiranya terjadi perasaan yang sebegitu , kembalilah kepada Allah. Perjuangan untuk menegakkan aqidah bukannya mudah. Kamu adalah mata rantai perjuangan Rasulullah dan para sahabat. Tidak dinafikan , dalam berjuang , masa yang ada itu , tidak cukup untuk diri sendiri dan keluarga. Akan tetapi , ingatlah bahawa , Allah telah berfirman : 

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, sebagai janji yang benar dari Allah didalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu,dan demikian itulah kemenangan yang agung." ( At-Taubah : 111 )

Wahai pejuang agama , 

Allah dah beli harta dan jiwa kamu. Maka harta dan jiwa kamu dah menjadi milik Allah. Allah beli , dan ALlah gantikan dengan syurga. Janji Allah itu , sememangnya benar. 

Mari kita soroti sebentar , kisah perjuangan Rasulullah dan para sahabat. Sebagai pembakar semangat untuk kita terus-terusan berjuang.

Teringat ana pada satu kisah , yang ana dapat sewaktu berusrah dengan seorang yang alim. Dikisahkan pada satu hari , seorang sahabat diseksa dengan hebat. Lalu sahabat itu berjumpa dengan Rasulullah. Sahabat itu meminta Rasulullah , agar baginda mendoakan beliau supaya tidak diseksa dengan sebegitu. Maka , apa kata Rasulullah? Rasulullah berkata kepada sahabat tersebut , wahai sahabat, bersabarlah kamu dengan seksaan tersebut. Ini adalah ujian . Umat terdahulu , ada yang diseksa lebih teruk lagi dari sekarang. Mereka diseksa dengan disikat oleh sikat besi , sehingga terkeluar daging-daging mereka ...

Allahuakbar , wahai pejuang agama . Mahukah kamu berhenti hanya dengan ujian yang kecil itu? Perjuangan yang kita lalui ini , ujiannya tidaklah sehebat ujian yang diterima oleh umat-umat terdahulu , dan juga para sahabat. 

Wahai pejuang agama ,

Teruskanlah langkah perjuanganmu itu. Kejapkan langkah mendepani semua mehnah yang ditimpakan keatas kamu. Senyumlah , teruskan berbakti kepada agama. Tempatmu mungkin sudah tersedia di syurga. Semoga syahid dijalan juang ini. Allahuakbar, allahuakbar , allahuakbar.

Teruskan melangkah , walaupun payah. Umat Islam menantikan kegemilangan Islam itu kembali. 

Hingga berjumpa di syurga

Kalam Insan yang Lemah
10 Ramadhan 1433H
9.13 am


0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers