Subscribe:

Labels

Sunday, June 3, 2012

Ma Ma'na Sohabah? (Apa itu sahabat)

Assalamualaikum, alhamdulillah. new entry ----------> padahal tenga exam ni. huhu =_='

Terasa diri ini nak mencoret sesuatu, melakar 'something' (semoga ianya bermanfaat) kepada sesiapa yang singgah di page ini.

Mengapa tajuk persahabatan yang dipilih kali ini? Salah satu sebabnya ada beberapa pertanyaan mengenai ini.  (tengok status-status fb my friends banyak masalah pasal ni jugak)

Persahabatan itu sangat berharga. Ianya adalah tautan dua hati, yang saling mendoakan antara satu sama lain. Sahabat kerana Allah, akan terasa manisnya. Dua orang yang bersahabat kerana Allah pastinya akan dijaga olehNya sehingga ke syurga.

bersahabat tu BEST!! ^_^
Pada ana, tingkatan kita berhubung dengan seseorang ada 3 tingkat. Pertamanya kawan, keduanya teman ketiganya sahabat. Kiranya sekarang ana ingin bercerita tentang tingkatan yang paling tinggi. Hanya mereka yang pernah bersahabat tahu apa erti sahabat. Sahabat itu bukanlah satu lafaz sahaja, tapi ianya lebih dari lafaz perkataan --------> kau sahabat aku. Sekali lagi, sahabat itu bukan hanya pada lafaz sahabat. [this is just opinion]

Sebenarnya sahabat juga ada beberapa tingkatan. Persahabatan itu merupakan satu tali ukhuwah, maka disitu terdapat beberapa tingkatan ukhuwah. Ayuh koreksi diri ---------> sahabat ditingkat manakah kita?

1) Salamatussadri
2) Kesamarataan
3) Ithar

Salamatussadri merupakan serendah-rendah ukhuwah. Apakah salamastussadri ini? Salamatussadri ialah berlapang dada sesama sahabat. Sahabat kita buat sesuatu yang kita tak suka---> berlapang dadalah. ^^,

Berlapang dada akan mengelakkan kita dari berasa dendam terhadap sahabat kita.

Kesamarataan, layanlah sahabat-sahabat yang kita ada secara sama rata. Ya, tak dinafikan kita mempunyai sahabat yang teristimewa kita sendiri. Tetapi sekiranya ianya boleh menimbulkan satu perasaan cemburu terhadap sahabat yang lain (manjenye yang cemburu tu ^_^ ) , maka elakkah menampakkan kemesraan yang lebih dihadapan sahabat-sahabat yang lain.

Ya, dah disebutkan tadi, ianya dapa mengelakkan dari perasaan cemburu.

Persahabatan / tingkatan uhwah yang tertinggi ialah ithar. Ma ma'na ithar ya ustazah? ^_^

Baiklah, ithar bermaksud mendahulukan sahabat dalam apa jua keadaan. Kadang-kadang kita terlepas pandang yang ni. Kita akan melepaskan diri kita, kadang-kadang lupa sahabat. Sedih sahabat kita =_='.

Bercerita tentang ithar, ana teringat sebuah kisah :

Abu Jahm bin Huzaifah r.a menceritakan, ”Semasa peperangan Yarmuk, saya telah pergi mencari saudara sepupu saya yang telah menyertai peperangan itu. Saya telah membawa air di dalam sebuah bekas kulit untuk memberi beliau minum sekiranya beliau kehausan. Secara kebetulan saya telah menemui beliau terlantar di suatu tempat dalam keadaan nazak. Saya telah bertanya, ”Adakah kamu inginkan air?” Beliau menjawab dengan isyarat, ”Ya.” 


Dalam pada itu, seorang lagi sahabat yang terlantar berhampiran sepupu saya mengerang kesakitan. Beliau juga dalam keadaan hampir mati. Sepupu saya telah mendengar suaranya lalu dengan isyarat telah mengarahkan saya pergi ke tempat sahabat tersebut. Saya pun pergi membawa air kepada beliau. Beliau ialah Hisyam bin Abil A’s r.a. 


Sesampai sahaja di sisinya, seorang lagi sahabat yang terlantar dalam keadaan nazak juga sedang mengerang kesakitan. Hisham r.a pun mengarahkan saya melalui isyaratnya supaya pergi kepada sahabat itu. 


Setibanya saya di sisi sahabat tersebut dengan membawa air saya mendapati beliau tidak bernyawa lagi. Lalu saya kembali ke tempat Hisham r.a, beliau juga telah meninggal dunia. Dari tempat Hisham r.a, saya kembali ke tempat sepupu saya, beliau juga telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. 
(sumber masjidnegara.gov.my)

Allah, besar sungguh pengorbanan mereka terhadap sahabat-sahabat mereka. Perang syeikh, perang. Perang dulu penat syeikh, tak cukup bekalan, jauh dari rumah. Allahu Allah. Kadang-kadang kita pun tak macam tu. ---------> yuk muhasabah!


Kita kata kita bersahabat, tang mana tahap persahabatan kita tu? Kita kata kita bersahabat, sahabat kita cuit sikit, melenting tak tentu pasai. Sahabat apa yang tak boleh bersabar dengan sahabatnya?

--------------------> cont next entry tentang kisah sahabat. Nak tulis panjang-panjang kat satu entry, lenguh otak nak baca. (lenguh otak? =_='). InsyaAllah lepas habis exam esok mecoretkan beberapa kisah ana sendiri.

Ada satu persoalan yang dilontarkan kepada ana ----> macam mana nak pulihkan hubungan persahabatan. InsyaAllah, i'll give my opinion about that for the next entry. ^_^

::for the next entry::

p/s --> maap le, entry ni cam serius je ^_^

3 comments:

Haura said...

ummi , nice entry !
bru faham , apa maksud ana-ithar-anti...
selama ni , ingat , ithar = kesan ---> stu je maksudnya ^_^

naurah_iftinan said...

assalamualaikum
singgah . menarik la kak syuhada,
eh ayat tu ----> lenguh otak . haha macam pernah dengaq jer. keh²

jundulislami said...

haura --> hehe, tu la makna nye

fit --> pinajam ayat na ^_^

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers