Subscribe:

Labels

Tuesday, March 20, 2012

MuKA bERserI-seRi ???





Alhamdulillah, once again updating this blog. ^______^

Kali cuma nak buat satu lontaran sahaja, macam mana nak bagi wajah sentiasa berseri-seri. ^^,


Alkisahnya, hari Ahad hari tu, students ana menegur, awat nampak cam lain macam je hari ni. Macam pelik sikit katanya, petang pun ditegur oleh member. Rupanya macam dalam hati ada taman. huhu.Okeh, nak bagitahu sikit macam mana.. hehe
thanks to my friend, thahar for this cute picture ^_^

Bagi ana, nak muka berseri-seri senang je.
1) Pastikan diri semua, sentiasa berwudhu. Berwudhu ni menyucikan diri. InsyaAllah, dengan berwudhu, kita akan sentiasa rasa bersih. Dengan berwudhu juga, kalau kita masuk kelas nak belajar, insyaAllah dengan mudahnya kita akan mendapat pelajaran yang kita dapat pada haritu. Bagi ana sendiri, memang ana wajibkan diri ana untuk sentiasa berwudhu. Sebabnya tadi la, dan ia juga membantu ana menjaga diri dari segala perkara yang boleh ana membatalkan wudhu', contohnya tersentuh dengan lelaki ajnabi (bukan mahram la kiranya). Ianya satu praktis yang amat bagus.

2) Rajin kan diri kita solat sunat dhuha. Kita solat dhuha ni, automatikla kita ada wudhu' kan? hehe. Solat dhuha ni geng, Rasulullah kata apa, Rasulullah kata, dengan solat dhuha ni, ia menarik rezeki dan menolak kepapaan.(mafhum hadith). Sebab tu, insyaAllah, akan berseri muka kita sepanjang hari.

Atas ni dua benda la yang berkait rapat dengan ibadah, yang akan membuat kita berseri-seri sepanjang hari. ^_^
Ok, antara lain yang boleh dilakukan ialah

3) Sentiasa berpandangan positif. Hurm, yang ni lebih tepatnya kita husnu zhan la.Kebende ni? Husnu zhan ni, kita sentiasa bersangka baik, dengan bersangka baik, kita akan sentiasa berfikiran positif. Bila kita sentiasa berfikiran positif, kita akan sentiasa tersenyum. Senyum awet muda. Adik usrah ana selalu pesan, kalau ana macam serabut sikit, kak, smile shinely k. ^^, Ok shine (nama panggilan ana kat adik ni), I'll always remember that my ukhtii.

macam ni boleh shine? hihi

Kadang-kadang, orang ingat, padiaaa la dak ni.Asek senyum je, tak betoi apaaa. Member ana klu cam pelik sikit je, depa kata..motippppp. Haaa, tak salah senyum, kan sedekah tu. Ana ni dah la tak banyak duit lagi. Senyum jela. Dengan senyuman, kita mampu membuatkan orang lain juga memandang positif pada kita. Kuasa minda positif, teringat Prof Muhaya. Beliau selalu kata, always be positive. Because what? Sebab, pandangan positif menjadikan kita kuat. ^^, . That's why, jom always positive, always husnu zhan ngan orang lain. What you give, you get back. InsyaAllah, orang lain pun akan pandang kita begitu.

4) Sentiasa ceria, ni yang terakhir. Disebabkan tadi kita da positif, so mesti la kena ceria-ceria. Macam ana, biar kan hidup ini diselubungi ceria. Handphone hilang (baru pakai sebulan) pon redha jela. Galaxy plak tu, tapi nak wat cane, hilang pun , hidup kena sentiasa ceria.

dalam kenangan T.T

Hehe.. Oleh kerana kehidupan ana banyak dalam kereta, ana akan cari sesuatu yang boleh membuatkan diri ini ceria, lebih tepat lagi bahagia. Hakikat dalam kereta, stress, ruang yang kecik, tak boleh gerak kemana-mana. ^___^. Apa ana buat, ana burn lagu-lagu yang boleh membahagiakan jiwa. Mungkin sebab ni ana selalu smile shinely. Credit to shine juga dengan list-list lagu tu.

Ok guys, dah tamat. So, ceria-cerialah selalu, smile and always be positive. Jangan lupa sentiasa berwudhu' dan kalau boleh lakukan solat sunat dhuha ye. ^________^ peace no war, jumpa next entry. (tah bila la nak update plak)


0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers