Subscribe:

Labels

Friday, July 13, 2012

Kembara Alam Barzakh + Kem ICT

Alhamdulillah ,, update lagi ..

Dalam masa sebulan , 3 program kena handle. Alhamdulillah, dengan semangat dari anak-anak usrah dan sahabat-sahabat alumni , kudrat  dikerahkan sepenuhnya untuk membantu adik-adik.

Alhamdulillah , tanggal 30 Jun 2012 melakar satu pengalaman baru kepada ana dan yang pastinya kepada adik-adik SAMeR. Program Kembara Alam Barzakh sebenarnya adalah cetusan idea beberapa orang sahabat, yang mana program ini telah dijalankan di sekolah-sekolah harian, dan ana membawa masuk program ini khas untuk adik-adik yang ana sayangi.

Program yang dibawakan kali ini boleh dikira lain dari yang lain. Pendek kata, kesimpulan dari ana , ianya ialah program mendengar, merasa dan membau. Mengapa ana berkata begitu? Ini kerana, program ini berbentuk muhasabah yang ber'checkpoint' dimana checkpoitn pertama anda akan mendengar mayat sedang diseksa didalam kubur dan anda boleh bau kapur barus dan air mawar. Checkpoint kedua anda akan merasai betapa bahangnya api neraka dan yang ketiga anda akan melalui satu laluan yang direka khas supaya anda boleh merasa berjalan diatas titi yang sgt sempit.

Sepanjang pengembaraan , mata peserta akan ditutup .. bagi menambahkan lagi debaran, menantikan setiap checkpoint. Alhamdulillah , respon-respon yang positif diterima dari pihak adik-adik dan BADAR sekolah. Next time buat lagi ...

________________________________________________________________________________

Next 10 & 11 Julai 2012 , ana dan seorang lagi sahabat diminta untuk membantu ustaz 'handle' kem kelab ICT SAMeR. Sangat seronok , sebab ana dapat belajar skill-skill photography yang baru .

Kem ni supersantai , hari pertama tiada apa aktiviti sangat. Cuma bengkel photography sahaja . Yang mencabar ialah hari kedua ..

Hari kedua , seawal 8.30 pagi kami semua masuk ke dalam hutan untuk jungle trekking. Pada awalnya , biasa sahaja jalannya, sebab renjer bawa kami melalui jalan pacuan 4 roda. Setelah 1jam perjalanan , kami tiba disatu lokasi, dimana kami perlu mendaki sebuah bukit .. hailaaaaaaa

Bukit tu tak ada la tinggi mana , tapi cukup untuk buat ana semput, dehydrated ( first time ana jungle trekking tak bawa air) , macam nak pengsan. Bukit yang perlu didaki setinggi 500 m. Ana kira ada la dalam 30 min juga nak mendaki. Kenapa ana teruskan pendakian? Ni semua Canopy Walk punya pasal. ^^,  . Mencabar diri agar tidak terus takut pada ketinggian.. Selepas tiba di puncak , kami diberitahu bahawa kami akan meniti Canopy Walk sejauh 150m dengan ketinggian titi tersebut setinggi 500m paras laut. Huh, kecut perut mak aih .. Teruskan mencabar diri .. Subhanallah , dipertengahan perjalanan, boleh nampak bandaraya Kuala Lumpur.

Cabaran diteruskan dengan menuruni bukit tersebut dalam keadaan cuaca yang hujan lebat , sambil jalan sambil perah pakaian. ^^, Perjalanan diteruskan ke air terjun, lebih kurang 30 min berhenti di air terjun untuk menghilangkan penat lelah. Cukup 3 jam 30 min kami tiba di tapak kem. First time bagi ana untuk jungle trekking selama 3 jam 30 min.






Alhamdulillah , selesai sudah 2 kem .. Yang ketiga akan menyusul dalam masa 2 minggu lagi ..

0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers