Subscribe:

Labels

Saturday, March 17, 2012

CouPLe JOm!!!







Assalamualaikum w.b.t

Rasa terpanggil la wat entry pasal ni. Kenapa? Sebab ana dikelilingi oleh mereka-mereka yang sweet ^^, especially adik-adik usrah Vanilla Ukhwah.

Baru-baru ini bersama ngan adikku Ummu dan Nurul (no0i), bercerita tentang ni kat dalam kete time on the way ke setiawangsa.


Ku khabarkan pada mereka, kalau adik-adik nak couple tak de masalah. Couple je la.. boleh x macam ni? Aigoooo.. nti ni awat cakap macam tu, couple tu haram!!! Lek r der.. hehe

Nak couple? Boleh, tak de masalah. Couple la lepas kawen... Sweet gitu. Kawen tu kan berdua, couple la jugak tu istilahnya. Apa barang couple sebelum kawen, nanti dah kawen boring. Semua bende dah tahu.Kan kan kan? Sebelum kawen dah sayang sayang, nanti lepas kawen? Hehe, lontaran untuk semua.

Ada juga berbincang tentang perkara ni dengan adik tercinta di Mesir, ana tanya pendapat dia. Maklumlah, ilmu ana ni kurang, banyak lagi yang masih perlu belajar. Kebetulan sekeliling ana ialah mereka-mereka yang kebanyakannya mengalami Ujian ni, tu yang tanya tu.

Adik ana buat satu lontaran soalan kepada ana.

"Da (panggilan), apa tugas yang da ada sekarang? Cuba buat list."

Contohnya (ana ambil zaman sekola dulu2 ^^, ):

1) Tanggungjawab sebagai seorang anak
2) Tanggungjawab sebagai seorang pelajar
3) Tanggungjawab sebagai pemegang amanah di asrama
4) Tanggungjawab sebagai pemegang amanah BADAR
5) Tanggungjawab sebagai naqibah
6) Tanggungjawab sebagai pemegang amanah kelab khat
7) Tanggungjawab sebagai pemegang amanah kelab bola tampar
8) Tanggungjawab sebagai pemegang amanah team bola tampar sekolah
9) Tanggungjawab sebagai kakak dorm

Adik ana tanya lagi, rasanya dengan adanya tugas-tugas ni, cukup tak masa 24 jam sehari. Hassan Al-Banna kata, الواجبات اكثار من الاوقات, kewajipan yang kita ada (segala tanggungjawab yang telah diberi dan diamanahkan kepada kita) melebihi masa yang kita ada. Maksudnya kat sini, kita tiada masa buat kerja lain, memandangkan tugas-tugas yang kita ada ni terlalu banyak. Selalu sangat kita kata tak cukup masa, assignment tak sempat buat, kerja sekolah tak sempat nak siap.

Memang, kalau ana sendiri, ana jawab kat adik ana, rasa macam tak cukup masa, kadang-kadang sampai curi masa makan ngan tido. Sampai doktor pon cakap, jaga timing makan tu.Huhu.. berat nanang.

Adik ana balas, dah tu macam mana boleh ada masa nak couple-couple ni (before kawen)?

er er.. tak terjawab juga kat adikku ni. Bernas analogi nya. ^^,


Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji(pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik(pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia(syurga). An-Nur : 26





Nah, tu dia Allah dah kata. Sapa tak nak percaya? Angkat tangan, ada berani? Hehe.

Maksudnya apa kat sini? Hurm, maksudnya, Allah bagi kita confirmation, kalau kita baik, baik la pasangan kita. Kalau kita tettt.. tettt la pasangan kita. Ada paham? Hehe. Apa barang kalau kita nak pasangan kita baik dan soleh/solehah, tapi kita sendiri tak jadi macam tu. Iyeee, betul kita saling melengkapi, tapi agak-agakla, tak kan air kopi boleh campur ngan air susu. Iye dak? Jadi tak sedap la air susu tu. Ta paham? Tak pe, nanti tinggalkan soalan. Hehehe

So readers, nak couple tak? Jom la couple. Couple ngan mak kita, ayah kita, sahabat kita. Jom couple ngan semua. Opsssss...no no no, ngan yang mahram je, yang ajnabi( yang ni kalau sentuh batal air semayang/wudhu ) jangan ye.

Lagi best, jom couple lepas kawen. So sweet ^________^




Ok, sampai sini saja. Minta maaf jika penggunaan bahasa kurang tepat. Yang paling penting, kalau ana salah, tolong betulkan ye. Wajib betulkan, takut apa yang ana cakap ni, menyimpang dari apa yang sepatutnya. Thanks ya... ^^,

0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers