Subscribe:

Labels

Saturday, August 18, 2012

Ceritera Syawal

Alhamdulillah , sebulan kita mengumpul amalan di bulan Ramadhan , maka Syawal patut dirai atas kemenangan kita berjihad melawan hawa nafsu sendiri.

Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini , Syawal dirumah pasti meriah. Selalunya sehari sebelum raya , kami 3 beradik akan bahagi tugas , memandangkan kami ber 3 , seorang akan cuci semua cermin-cermin yang ada , seorang akan bersihkan rumah , seorang lagi ditugaskan untuk cuci kipas-kipas dan jaga api ketupat & rendang. Seminggu sebelum raya pasti semua dah berkumpul , main-main tepung buat kuih. Wajib setiap tahun Almond London (paling susah nak salut coklat, kena buat dengan penuh kesabaran) dan Cornflake madu (yang ni kalau buat , malam tu separuh dah habis). Rumah memang sangat meriah dengan kami , walaupun ber 3 sahaja.

Tapi , itu semua dulu punya cerita. Tahun ni , semua hanya mampu bermain diminda. Bila terfikir , mata terus berkaca , menitiskan butir-butir mutiara yang tersimpan rapi . Hanya mampu mengukir senyuman , penguat kepada bonda dan ayahanda tercinta supaya mereka tidak merasa sedikit kehilangan pada tahun ni. Kakak kini sudah berumah tangga dan pastinya raya pertama dirumah mentua , adik pula berada jauh di rantau orang, mengutip mutiara ilmu di bumi Anbiya, Mesir. Hanya seawal raya ke-4 baru dapat berkumpul , itu pun 2 orang dengan kakak. Adik memang tak dapat la nak balik , jauh. Tak pela , asalkan my parents happy.

For the first time , rumah ni tak raya. Alhamdulillah , ketupat & rendang still buat macam biasa. Itu pun esok akan dibahagikan pada saudara-mara. Siapa larat makan 100 biji ketupat + 9 ekor ayam , raya ber 3 je dengan mak ayah , selalunya kami sekeluarga berlima . Baju raya sememangnya tak beli untuk tahun ni , kuih raya langsung tak buat. Langsir baru? Pun tak ada .. Kan dah kata tak raya . Sambutan tahun ini pastinya berbeza dari tahun-tahun yang lepas, tak raya tak bermakna tak kembali kepada fitrah , maknakan Aidilfitri dengan sesuatu yang berharga. Yang pasti , jangan biarkan 1 syawal anda mensia-siakan ibadah anda selama sebulan di bulan Ramadhan.

Hari ni ada buat kerja editing sedikit , 2 kad raya , from me dan juga my beloved usrah ..

Here it goes . ^^,

 This is from me ^^,

This is my usrah ^^,

Lastly , kullu am wa ntum bikhair. Taqabalallahu minna wa minkum .. ^^,



0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers