Subscribe:

Labels

Thursday, August 20, 2009

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Bulan yang penuh barakah telah tiba......

Adakah umat islam sedunia betul2 bersedia menyambutnya......Kalau syawal kita menyambut dengan persiapan kuih raya,ketupat,rendang,langsir baru,semuanya serba baru,apakah pula yang kita lakukan untuk menyambut Ramadhan?

Shabab sendiri terpikir,apa ye yg shabab wat untuk menyambut Ramadhan.Semalam shabab pergi berjumpa dgn kwn2 utk sesi 'pot mostem'(tbe2 tringat zmn aktf bpgram dlu,hihi)...post mortem.Di mana seorg ukhti ini mmberi peringatan bersama,berkongsi ilmu.

Ukhti menceritakan bagaimana shbt2 Rasulullah menyambut kedatangan Ramadhan.6 bulan sebelum Ramadhan menjelma,para shbt akn berdoa sebnyk2nya supaya mereka dpt melalui Ramadhan..Ini kerana Ramadhan ini adalah bulan utk bribadh,dimana pahala nya berganda bnyknya berbanding pada bulan biasa.

Selepas habis bulan Ramadhan,maka para shbt td akan berdoa pula selama 6 agar semua amalan yang mereka lakukan pada bulan itu,diterima oleh Allah swt.MasyaAllah,mantap sungguh iman para shbt nabi.

Hari2 shabab ad pergi satu pgrm,dmana ad atu ucapan yg shabab sntiase teringt2.dlm majlis penutup,seorg akh berucap.Pgrm ini sbnrnya bermula apbila sya berkata "sy merasmikan pgrm ini dgn lafaz Bismillahirrahmanirrahim".Smela mcm kehidupan kita,dunia ini hanyalah tempat kita mengumpul bekalan utk diakhirat.shabab analogikan dngn sebuah kereta.andaikata la kereta ini menyertai sebuah 'road tour' sempena kemerdekaan.Kereta in akn bergerak bermula dari Perlis dan melalui semua negeri dan akn berakhir di Kelantan.Tapi,kereta ini hanya akan mengisi minyk sekali shj,iaitu sblum memulakan perjalanan.Secara logiknya,minyk kereta itu akan habs sejurus kereta itu sampai di Johor.Shabab kaitkan balik dngan ucapan tadi,mksdnya tak logik sbnrnya umur kita didunia ini yg rata2 blh thn 63-80 tahun shj.Bygkan utk mengumpul bekalan utk akhirat yg kekal abadi..........

Namun,Allah itu maha adil dan maha pengasih kepada hamba2Nya.Dalam bulan Ramadhan,ad satu malam yg dipanggil sebagai 'lailatulqadr'.Brg siapa yg melakukan ibadah pd mlm tersebut,phlnya sama seperti beribadh 1000 bulan.Blum lagi kita total up semua ganjaran yang Allah bagi pada umat nabi Muhammad....

Oleh itu,manfaatkan sepenuhnya bulan Ramadhan yang kita hanya dpt temui setahun sekali.Belum tentu lagi kita akan bertemu dengan Ramadhan yang seterusnya......

Wallahu'alam.........

0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers