Subscribe:

Labels

Saturday, November 7, 2009

Istimewanya Islam

Assalamualaikum w.b.t

Islam adalah agama wahyu yang ditrnkn kepada umat manusia akhir zaman.Time ana blaja subjek religion in malaysia dlu ustzh ana ad brtnye....lbh krg mcm nila,adkah Islam ni agama yg dtrnkn kepada umat nabi Muhammad shj? hmmm.....sbnrnya agama Islam ni sjak nabi Adam lg,cme nme Islam tu pd zaman nabi Muhammad s.a.w.Hr ni ana nak kongsi ckit ciri2 Islam yg mana ana dapat sewaktu study circle atau lebih sinonim dgn usrah.

Ad 10 ciri Islam yg ana smpat take note:

1) Rabbaniah
-Maksudnya bersifat ketuhanan.Agama ini bersandarkan wahyu dan akan dipelihara sehingga akhir zaman.Sumber agama Islam dtgnya dr Al-quran dan juga As-sunnah.

2) Al-'adalah
-Bermaksud keadilan.Islam adlh agama yg adil dan tidak zalim kpd penganutnya.Allah telah mmbri bnyk keringanan kpd hamba2Nya yg xmampu.Islam juga xprnh membezakan harta,pangkat dan juga warna kulit.

3) Syumuliah
-Islam adalah agama yg menyeluruh yg merangkumi semua aspek dlm kehidupan dr sekecil-kecil perkara seperti adab-adab sehinggalah sebesar-besar perkara seperti pentadbiran negara dan sebagainya.

4) Alamiyyah
-Sarwajagat.Islam sesuai dan merupakan rahmat kpd semua umat manusia di muka bumi ini.Islam xterbatas dlm tempoh2 trtentu dan bangsa2 tertntu ttpi meliputi kesemuanya.

5) Waqi'iyyah
-Islam adalah agama yg progresif dan dinamik.Sesuai sepanjang masa dan zaman.

6) Ajaran yang senang dan tidak susah
-Ajaran Islam sesuai dengan fitrah manusia dan setiap yang dilarang dan disuruh oleh Allah mempunyai hikmah.Cthnya sprti solat apbila dikaji sewaktu sujud drh akn mengalir ke kaw otak yg tdk dpt di msuki oleh drh.

7) Tidak ada paksaan
-Islam tidak memaksa org kafir utk masuk ke dalam agama Islam,bahkan Allah dan Rasulullah menyuruh umat Islam hormat kepada penganut2 agama len.

8) Inqilabiyyah
-Islam merupakan agama yang tegas.Tidak boleh becampur yg hak dan yg batil.Islam perlu diamalkan keseluruhannya bkn diambil separuh & tinggalkan separuh yg len.

9) Thabat
-Bermaksud utuh.Islam adalah agama yg utuh dan tidak akn dpt diubah mengikut kehendak manusia.

10) Murunnah
-Islam tidak akn berubah hingga akhir zaman.

0 comments:

About Me

"Andai diumpama ISLAM seperti sebuah rumah usang yang hampir roboh , maka aku akan berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda...... Aku tak ingin ramainya bilangan mereka Tp aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan usang itu.... (As-Syahid Imam Hasan Al-bana)

Followers